Bästa mobilabonnemanget 2023

Det är många saker som spelar in när man ska kora det bästa mobilabonnemanget; kostnader, täckning, support men kanske främst kundnöjdheten. Vi har i vår ranking tagit med kundnöjdheten från SKI; Svenskt Kvalitetsindex som varje år undersöker kundnöjdheten hos en rad olika branscher; däribland telekombranschen. Vi har också valt att inhämta betyg från Trustpilot; en tjänst där användare kan lämna omdömen om företag. Dessa två omdömen kombinerat tycker vi borde ge en ganska bra överblick om vad användarna tycker idag. Priser och vilka supportmöjligheter som erbjuds är sådant som du som användare själv får bedöma. Vi har också valt att lägga till ett extra plus till de operatörer som inte har några extra (dolda) avgifter eller konstiga avtal.

Vad är SKI Kundnöjdhet?

SKI, Svenskt KvalitetsIndex gör årligen undersökningar inom olika branscher så som bank, finans, försäkring och telekom. Vi har sammanställt kundnöjdheten i just telekom och presenterat i vår jämförelse och sedan skrivit ett samlar omdöme. Läs mer om SKI här.

Vad är Trustscore?

Trustscore är det sätt som Trustpilot använder sig av för att betygsätta företag baserat på de omdömen som användare har lämnat. I algoritmen viktas främst betygsättningen som är 1 – 5 stjärnor men även åldern på omdömet vägs in; desto nyare omdöme desto större vikt. Trustscore-skalan är från 0 till 5. Läs mer om Trustpilot & Trustscore här.

Bästa mobilabonnemang efter typ

En operatör är sällan bäst på alla typer av abonnemang, därför har vi för varje kategori också korat en vinnare och ibland en topp 3-lista. Detta är ett urval som vi själva gör efter ett antal urvalskriterier och motiveringar. Se gärna jämförelse och vinnare inom de olika segmenten:

Bäst i test

Vi rekommenderar!
Vimla har numer högst kundnöjdhet hos Svenskt Kvalitetsindex mätning 2022 och har 3,7 av 5 på Trustpilot vilket gör att Vimla hamnar på en sammanvägd förstaplats.
Vi rekommenderar!
Det märks att Fello satsar på att vara en operatör som lyssnar på användarna. Man är aktiv på sociala medier och även på att svara på feedback hos Trustpilot, såväl negativ som positiv. Att de satsar på enkla abonnemang utan bindningstider och luriga avgifter gillar vi också. SKI har ingen egen siffra på Fello men vi räknar in dem blav "Övriga" som är en SKI-procent på 72,5%.
Vi rekommenderar!
Halebop lyckades ta förstaplatsen i SKI:s kundnöjdshetsundersökning 2018 och nu 2022 är de på 3:e plats. Omdömen hos Trustpilot har helt klart förbättras de senaste åren och ligger nu på respektabla 4,0 av 5.
Chili har relativt goda betyg hos Trustpilot vilket bådar gott. Vi har ingen egen siffra på SKI för Chili Mobil.
Comviq har hög kundnöjdhet i undersökningen av Svenskt Kvalitetsindex men har däremot många missnöjda kunder som låter högt hos Trustpilot.
Hallon har en god placering (#2) i SKI men blandade omdömen hos Trustpilot; en del är mycket nöjda och andra sänker betyget kraftigt när de klagar på antingen täckningen eller problem att få tag på kundservice.
Tellus har än så länge inte så många recensioner hos Trustpilot men har ett snitt på 3,3 av 5. Recensionerna är hittills slagiga åt båda håll.
Tre ligger absolut på 7:e plats i SKI:s kundnöjdhetsundersökning, tyvärr ser det inte så bra ut hos Trustpilot där man har 1,4 av 5 i snittbetyg. Detta gör att Tre hamnar ganska långt ner i vår jämförelse.
Tele 2 har halkat ner på SKI, de har även ett väldigt lågt snittbetyg på Trustpilot (1,3 av 5). På SKI är det endast Telenor som har lägre procent kundnöjdhet.
Telenor hamnar längst ner på SKI:s kundnöjdhetsundersökning och har också ett av de sämre snitten hos Trustpilot. Främst är det servicen i kundtjänst som man klagar på.