Bästa mobilabonnemanget 2019

Det är många saker som spelar in när man ska kora det bästa mobilabonnemanget; kostnader, täckning, support men kanske främst kundnöjdheten. Vi har i vår ranking tagit med kundnöjdheten från SKI; Svenskt Kvalitetsindex som varje år undersöker kundnöjdheten hos en rad olika branscher; däribland telekombranschen. Vi har också valt att inhämta betyg från Trustpilot; en tjänst där användare kan lämna omdömen om företag. Dessa två omdömen kombinerat tycker vi borde ge en ganska bra överblick om vad användarna tycker idag. Priser och vilka supportmöjligheter som erbjuds är sådant som du som användare själv får bedöma. Vi har också valt att lägga till ett extra plus till de operatörer som inte har några extra (dolda) avgifter eller konstiga avtal.

Vad är SKI Kundnöjdhet?

SKI, Svenskt KvalitetsIndex gör årligen undersökningar inom olika branscher så som bank, finans, försäkring och telekom. Vi har sammanställt kundnöjdheten i just telekom och presenterat i vår jämförelse och sedan skrivit ett samlar omdöme. Läs mer om SKI här.

Vad är Trustscore?

Trustscore är det sätt som Trustpilot använder sig av för att betygsätta företag baserat på de omdömen som användare har lämnat. I algoritmen viktas främst betygsättningen som är 1 – 5 stjärnor men även åldern på omdömet vägs in; desto nyare omdöme desto större vikt. Trustscore-skalan är från 0 till 10. Läs mer om Trustpilot & Trustscore här.

Bäst i test

Vi rekommenderar!
Vimla har näst högst kundnöjdhet hos Svenskt Kvalitetsindex mätning 2018 och har 7,4 av 10 på Trustpilot med bara Fello och My Beat före.
Vi rekommenderar!
My Beat har lyckats fånga kundernas förtroende när man tittar på Trustpilot med hela 9,5 av 10 i betyg. Man verkar att de satsat på kundservicen då de får många positiva kommentarer angående denna. Tyvärr var inte My Beat med i SKI:s kundnöjdhetsundersökning.
Vi rekommenderar!
Det märks att Fello satsar på att vara en operatör som lyssnar på användarna. Man är aktiv på sociala medier och även på att svara på feedback hos Trustpilot, såväl negativ som positiv. Att de satsar på enkla abonnemang utan bindningstider och luriga avgifter gillar vi också. Något som många andra operatörer i samma prisklass som Fello inte tillhandahåller är telefonsupport; men här kan Fello stoltsera med support via mail, chat och telefon, bra! Kan de hålla de goda omdömena även i framtiden så tror vi Fello kan klättra än högre på listan som Sveriges bästa mobiloperatör.
Halebop lyckades ta förstaplatsen i SKI:s kundnöjdshetsundersökning 2018. Däremot är omdömen hos Trustpilot klart varierande. Det största klagomålet är på deras kundservice. Några klagar på att deras abonnemang inte är lika prisvärda längre som förut (jämfört med nya operatörer).
Comviq har hög kundnöjdhet i undersökningen av Svenskt Kvalitetsindex men har däremot många missnöjda kunder som låter högt hos Trustpilot.
Hallon har en god placering i SKI men blandade omdömen hos Trustpilot; en del är mycket nöjda och andra sänker betyget kraftigt när de klagar på antingen täckningen eller problem att få tag på kundservice.
Tele 2 hamnar nästan på delad femte plats med Telia angående kundnöjdhet på SKI:s kundnöjdhetsundersökning med över 70% nöjda kunder. Däremot tappar de betänkligt på Trustpilot med ett snittbetyg på bara 1.8 av 10.
Telenor hamnar under snittet på SKI:s kundnöjdhetsundersökning och har också det sämsta snittet hos Trustpilot på bara 0.8 av 10. Främst är det servicen i kundtjänst som man klagar på.
Com Hem är nya inom mobiltelefonibranschen och dess Trustpilot-betyg på 0,8 är nog främst för deras andra tjänster (bredband och tv). Vi avvaktar mer data innan vi vill ranka Com Hem Mobiltelefoni i vår lista.
Tre ligger absolut sist i SKI:s kundnöjdhetsundersökning, tyvärr ser det inte så mycket bättre ut på Trustpilot där man har 1,2 av 10 i snittbetyg. Detta gör att Tre hamnar sist i vår jämförelse av de olika mobilabonnemangen.