Byta mobilabonnemang – så går det till

Många drar sig för att byta mobilabonnemang eftersom de tror att det både är krångligt och tidskrävande. Därför sitter många kvar med abonnemang som egentligen inte passar dem och som dessutom är för dyra. Att byta mobilabonnemang är dock inte så jobbigt som man kan tro. Nedan ska vi berätta mer om hur det går till.

Byta abonnemang med bindningstid

Om ditt nuvarande mobilabonnemang har en bindningstid kan du tyvärr inte byta abonnemang förrän bindningstiden har passerat. Därefter kan även en uppsägningstid på en eller två månader tillkomma, vilket innebär att du inte får byta abonnemang förrän efter uppsägningstiden. Dock kan du såklart bryta kontraktet, men räkna med att detta kommer kosta en hel del pengar. Om du däremot har ett abonnemang utan bindnings- och uppsägningstid kan du när som helst höra av dig till din operatör och be dem avsluta abonnemanget.

Behåll ditt gamla nummer

Många som byter abonnemang vill behålla sitt gamla nummer och är oroliga för att de inte kommer att kunna göra det. Detta är dock sällan ett problem när man byter operatör. Det enda du behöver göra är att begära en nummerflytt till den operatör du vill byta till och sedan ordnar den nya operatören resten. Dessutom är det oftast helt gratis att ta med ditt gamla nummer, vilket givetvis är en stor fördel.

Kostnader och behandlingstid

Att byta mobilabonnemang och operatör är helt kostnadsfritt, så länge du inte är bunden till ett avtal. Operatören du flyttar abonnemanget från har nämligen inte rätt att ta ut någon avgift för flytten, detta enligt konsumentlagen. Dock kan det som sagt tillkomma avgifter om du väljer att bryta ett avtal och detta är sällan billigt. Om du ändå vill göra det bör du kontakta operatören och se vad denna kostnad blir. Oftast är den lägre ju närmare bindningstidens slut bytet sker.

När det gäller behandlingstid för flytten av abonnemang tar detta sällan mer än några få arbetsdagar. Efter att du begärt en flytt kommer ett nytt sim-kort att skickas till dig via post (vilket i regel tar 1 -2 arbetsdagar) och när du har fått kortet är det bara att börja använda det. Fakturan kommer att skickas till dig i slutet av månaden och har du några problem är det bara att kontakta kundtjänsten hos din nya operatör.